Zabawa i nauka – jak łączyć te aspekty?

0
1429
materiały dydaktyczne dla dzieci

Już dawno naukowcy dowiedli, że najlepsza nauka odbywa się poprzez zabawę. Dzieci zdobywają wiedzę oraz umiejętności, wykorzystując ciekawość, niekoniecznie zapamiętując teoretyczne regułki. Niestety, podstawowy program edukacyjny w naszym kraju wciąż nie bierze takich wytycznych pod uwagę. Okazuje się, że coraz więcej placówek szkolnych podejmuje się samodzielnego tworzenia autorskich programów, których priorytetem jest edukacyjna rozrywka. Jak realizować tego rodzaju zajęcia i czy sami nauczyciele muszą być do tego specjalnie przygotowani?

Słowa krytyki od lat nie milkną, jeśli na tapetę weźmiemy tradycyjny, 45-minutowe lekcje nasycone wiedza podręcznikową i testami, które mają weryfikować nabywaną przez uczniów wiedzę. W ten sposób „zabija się” ciekawość do poznawania świata. Co więcej, aktualny model nauczania skupia się na grupie, a nie na indywidualnych jednostkach. Jeśli nie ma możliwości przeprowadzania lekcji indywidualnych, podczas których szczególną uwagę skupiono by na etapie rozwoju i zainteresowaniach każdego ucznia, warto wdrażać systemy dydaktyczne, które dla najmłodszych nie są czynnikiem stresogennym, ale wręcz przyjemnością. Tyczy się to przede wszystkim takich miejsc, gdzie np. pożądane są pomoce dydaktyczna dla żłobka albo przedszkola.

Jak zabawa może uczyć?

Przede wszystkim należy przyjąć, że każdy uczeń jest zdolny i posiada warunki do zdobywania wiedzy oraz konkretnych umiejętności, natomiast wykazuje je w konkretnym dla siebie etapie rozwoju. Pod uwagę warto brać też indywidualne zainteresowania, cechy osobowości i charakteru, a nawet warunki fizyczne. Brak chęci nauczania albo słabe wyniki są zaś spowodowane niedopasowaniem materiału do predyspozycji danego ucznia albo niewłaściwym sposobem przekazywania wiedzy. Nierzadko uczniowie skutecznie zniechęcają się do nauki właśnie poprzez zły, nudny system edukacyjny.

Warto wiedzieć, że kilkuletnie dziecko potrafi skupić swoją uwagę nie dłużej niż przez 20 minut. Już ta wiedza „kłóci się” z długimi lekcjami, na których przekazywana jest sama teoria, ponieważ uczeń nie jest w stanie jej przyswoić. O wiele lepiej sprawdzają się więc materiały dydaktyczne dla dzieci, które aktywują, angażują, pobudzają kreatywność i wyobraźnię. Świetnie sprawdza się nauka poprzez organizację wycieczek, zabawy ruchowe, układanki, zgadywanki, samodzielne bądź grupowe prace inspirujące. Kolejnym przykładem doskonałej nauki poprzez zabawę jest tzw. magiczny dywan i jest to przykład na to, że nowoczesna technologia wkracza wielkimi krokami w świat szkoły. To interaktywna zabawa, doskonała rozrywka, która najpierw stosowana w salach zabaw i centrach handlowych szybko przeniosła się do placówek edukacyjnych.

Dziecko, które się bawi, zdobywa wiedzę i sprawności nieświadomie, nie męczy się nadmiarem programowym. Ma chęć poznawania swojego otoczenia, nie musi rywalizować o stopnie, nie stresuje się niskimi wynikami. Zabawa daje przecież radość, uczy komunikacji społecznej, relacji, empatii, a takie czynniki są równie ważne co teoretyczne regułki.

[Głosów:1    Średnia:5/5]